Tips voor uw bedrijfsfilm, promotiefilm of commercial.
Wilt u een promotiefilm, bedrijfsfilm, commercial of andere filmproductie laten maken? Hieronder hebben wij een aantal tips neergezet die uw nieuwe filmproductie nog succesvoller maakt. Heeft u aan de hand van deze tips nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!
Weet wat uw doel is.
De redenen om een bedrijfsfilm, promotiefilm of commercial te laten maken kunnen zeer uiteenlopend zijn, maar het is belangrijk om voor uzelf vast te stellen wat het doel van de film moet zijn. Wilt u uw producten verkopen, nieuwe klanten werven, personeel informeren, uw naamsbekendheid vergroten, tonen hoe uw bedrijf werkt of iets geheel anders laten zien in uw film? Zorg er voor dat het doel duidelijk is en maak dit doel de speerpunt van de film.
Weet wie uw doelgroep is.
“Als je iedereen probeert te bereiken dan bereik je niemand.” Dit is een bekende uitspraak in het marketingveld en als je er over nadenkt een hele logische, immers tieners bereik je op een andere manier dan ouderen. Al is uw product, dienst of bedrijf geschikt voor een hele brede doelgroep dan nog is het verstandig om u met de film te richten op een specifieke doelgroep. Onthoud dat een doelgroep niet inhoudt dat u uw diensten niet levert aan mensen buiten de doelgroep, maar dat u uw marketing richt op een groep mensen waaraan u graag uw producten of diensten wilt leveren.
Weet hoe u de film wilt vertonen.
Hoe gaat u doelgroep de film zien? Is dit online zoals op uw website, YouTube of Facebook? Of wilt u de film tijdens beurzen, exposities en conferenties vertonen? Komt de film op televisie of wordt deze alleen intern gebruikt? Waar en hoe de film vertoond wordt is enorm belangrijk om te weten en bepaalt zelfs de inhoud en uitwerking van de film. Zo is bijvoorbeeld een voice over heel erg fijn als de film op uw website komt, maar voor op lawaaiige beurzen is een voice over totaal niet handig.
Korter is beter.
Mensen zijn druk en hebben een korte aandachtsspanne, om de effectiviteit van uw film te optimaliseren is het belangrijk om deze zo kort mogelijk te houden. Ons advies is dat een lengte onder anderhalve minuut perfect is om mensen te bereiken die niet tot minder goed bekend zijn met uw bedrijf. Films tot drie minuten is nog goed voor mensen die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf en voor warme contacten die uw bedrijf al heeft. Films langer dan drie minuten moeten een heel interessant onderwerp hebben en moeten de kijker al binnen de eerste 15 seconden al pakken om er voor te zorgen dat ze verder kijken.
Hou het simpel.
De meeste kijkers van uw toekomstige filmproductie zijn leken in uw vakgebied, hou de boodschap in uw film daarom simpel en probeer zo min mogelijk jargon te gebruiken. Een mooie marketingterm hiervoor is KISS; Keep It Simple, Stupid.
Laat uw film zien!
Vaak gebeurt het nog dat bedrijven hun duurbetaalde filmproductie verstoppen op de nieuwspagina of op een pagina diep in de website. Hartstikke zonde natuurlijk. Plaats uw film op een prominente plek op uw website, bij voorkeur de homepage, en deel deze actief op social media. U zult zien dat het aantal kijkers en het bereik van uw bedrijf al snel stijgt.
Weet wat uw budget is.
We weten het, dit klinkt een beetje als een belangenverstrengeling omdat het van ons, de potentiële leverancier van uw nieuwe filmproductie, komt. Echter, het is belangrijk dat u weet wat uw budget voor de filmproductie wordt, zelfs als u niet weet wat de algemene kosten zijn van een filmproductie. Kosten voor een filmproductie kunnen uiteenlopen tot enkele honderden tot enkele honderdduizenden euro’s en de kwaliteit van deze filmproducties loopt uiteraard ook zeer uiteen. Met een vastgesteld budget kunnen wij ons echter richten op de hoogst mogelijke kwaliteit en een film afleveren die de maximale effectiviteit heeft.